גן לי כרמיאל | ציוד לגני ילדים | ריהוט לגני ילדים | ציוד ג'ימבורי | step 2 | סטפ 2 - טיפול באומנויות: הדרך אל לבו של הילד

הזמנות ושירות לקוחות 

052-4491492
cube4, cube4, 3d, box, dualtone
brush, brush, art, paint
pencil2, pencil, write, edit, blog, note
movie3, movie, wheel, video, film
dice, dice, die, game, chance, luck, random, gample
gamepad, gamepad, video game, controller, joystick
home11, home, house, building
reading, reading, book, student, library
pawn, pawn, chess, game
office, office, home, house, work, building
טיפול באומנויות: הדרך אל לבו של הילד

אחד מילדי הגן מגלה פתאום שינוי דרסטי בהתנהגות. הוא מאבד את שמחת החיים שאפיינה אותו עד היום, והופך להיות מסוגר ולא מגיב. כל ניסיון ישיר לדובב אותו ולהבין מה מתרחש בלבו ובראשו - מעלה חרס.
 
עד שיום אחד מגיעה לגן גברת חייכנית, מתיישבת ליד הילד, מניחה על השולחן נייר וצבעים ומתחילה לצייר לעצמה. לא עוברות אלא כמה דקות, והילד לוקח פיסת נייר וצבעים ומתחיל גם הוא לצייר. הגברת החייכנית ממשיכה לצייר לצדו, ומדי פעם מתעניינת במה שהוא עושה. לאט לאט נפרץ הסכר, הציורים מתארים את מועקותיו וכעת ניתן להתחיל לעזור לו; כל זאת בטבעיות מלאה ובלי לכפות עליו דבר.

טיפול באומנויות הוא פריצת דרך משמעותית בטיפול פסיכולוגי, בעיקר אצל ילדים. הוא מאפשר לעקוף מחסומים ועכבות ולהגיע ישירות אל לב הבעיה.
 
תחום טיפול נוסף באומנויות הוא ביבליותרפיה, מושג שנטבע לראשונה באופן רשמי ב-1916, ומשמעו טיפול באמצעות כתיבה וקריאה. הכלים העיקריים של הביבליותרפיה הם קטעי ספרות, שירה ומחזה, אך גם אלמנטים יותר דינמיים כגון וידאו, קולנוע ועוד. בכולם נוכח הטקסט בצורה כזו או אחרת – אם באופן גלוי ומפורש ואם באופן יותר חבוי, שאז אנו מסיקים בעקיפין את קיומו ואת ההשפעה הנובעת ממנו.
 
"מגיל צעיר, מרגע ששומעים סיפורים או מתחילים לקרוא, אנחנו מתחנכים באמצעות ספרים", כך לפי ד"ר עדיה מנדלסון–מעוז, חוקרת באוניברסיטה הפתוחה בתחום הספרות. "הספרות מרחיבה את גבולות עולמנו ואת טווח ההתנסות שלנו." אם כך הדבר, אין שום סיבה שלא לחנך את ילדינו על ברכיהם של ספרים המעבירים את המסרים הראויים, כפי שאכן קורה.
 
רוב ספרי הילדים, ככלל, מנסים להנחיל בילד הקורא מסרים חינוכיים, ואנו מקבלים את היותם חלק מ"סוכני החברות" של הילד. לדוגמה, מרבית ספרי הילדים של הסופר והיועץ החינוכי, חיים ולדר, מאפשרים לילדים להכיר דילמות שונות, ולראות כיצד הגיבור מתמודד איתן. למעשה זו אחת ממטרותיהם העיקריות של ספריו, לצד הנאה מעלילת הסיפור והעסקת הילד במשהו שאינו דורש בהייה במסכים (נוהג נפוץ בימינו).
 
למרות שהמושג ביבליותרפיה הוטבע רק בתחילת המאה ה-20, טיפול באמצעות טקסט הוא לא המצאה חדשה. כבר בימי יוון העתיקה, לפני יותר מ-2,000 שנה, השתמשו בספרות ובמחזות כבמה לפתרון של דילמות וקונפליקטים (אודיסיאה, איליאדה, אנטיגונה ואינספור קטעים נוספים). הקורא או הצופה עוברים "על בשרם" את חוויות הגיבור או הסיפור, ודרכם מגיעים לקתרזיס (טיהור), מצליחים להבין את עצמם, לדמיין את עצמם במצבים שונים ולהגיע להבנה, להסתגלות, לגדילה אישית, להתמודדות עם קשיים ולאמפתיה למצבים בהם נתונים אחרים. אלמנט חינוכי ממעלה ראשונה.
 
איך בעצם קורה שמשהו פשוט כמו טקסט, יכול להשפיע השפעה כה ניכרת על נפשו של אדם? הטקסט מאפשר מגע עם רבדים עמוקים של הנפש והרגש, כנראה מכיוון שהוא אלמנט עקיף ולא ישיר. בניגוד, למשל, לטיפול פסיכולוגי ששואל שאלות ומצפה לתשובה – הטיפול הביבליותרפי נסמך על רכיב פסיבי יותר, שאינו כופה את עצמו על המטופל, אלא מאפשר לו "לצוף" על פני הסיפור ולגלות בעצמו את הדרוש גילוי. כל זה, כמובן, בהדרכתו ובהכוונתו של המטפל; שאלמלא כן הייתה זו פשוט קריאה של טקסט, נעדרת כל רכיב טיפולי.
 
כיום מבחינים בין סוגים עיקריים של ביבליותרפיה – התפתחותית וקלינית. הראשונה מסייעת לשמור על מצב של התפתחות נורמלית ולקדם אותה, והשנייה מיועדת לטיפול בבעיות רגשיות, התנהגותיות ואחרות, ומהווה אחוז מסוים מסכימת הטיפול הכוללת.
 
כמה מאיתנו מנהלים יומן אישי או בלוג באינטרנט? זה בהחלט לא מקרי. כתיבה וקריאה מאפשרות לשחרר רגשות ולהציף בעיות שמציקות לנו, ולכן מהוות רכיב טיפולי בעל יעילות מפליאה.
 
 
המאמר אינו מהווה המלצה לטיפול כלשהו או תחליף לייעוץ מקצועי.